Penggunaan Perisian Sumber Terbuka

Aku yakin kalau ada le sesapa yang baca blog aku ni pasti ramai yang dah biasa dengan dengan istilah sumber terbuka (ST) atau “open source”. Aku pun sebenar masih baru lagi dengan dunia ST ni. Dulu-dula aku memanglah pernah mendengar istilah LINUX ni, tapi aku masa tu memang tak ambil tahu langsung pasal LINUX ni.

Tapi sekarang ni aku dah install Ubuntu dalam komputer aku dan memang suka dengan Ubuntu. Memang best menggunakan Ubuntu ni. Tapi satu jer yang kurang, setakat ni Open Office dalam Ubuntu ni belum dapat menulis dalam tulisan Jawi. Sebab dengan tugas aku sekarang banyak menggunakan tulisan Jawi.

Lagi satu Ubuntu ni merupakan sejenis perisian yang percuma, tidak dikenakan bayaran seperti yang dilakukan oleh Microsoft. Dan aku yakin ramai di antara kita yang menggunakan perisian yang tidak sah ,maksudnya menggunakan perisian cetak rompak.

Kadang aku terfikir juga, apa hukum menggunakan perisian cetak rompak ni? Agak2 apalah pandangan Islam tentang hal ini? Emm..nanti nak kena buat kajian. Kajian tentang hak atas kekayaan inteletual dari perspektif Islam.

Bagi aku le, alternatif dari menggunakan perisian cetak rompak ialah kita menggunakan perisian sumber terbuka (perisian percuma)…dan sekarang ni aku menggunakan Ubuntu.

Dan semoga satu hari nanti akan ada seorang anak Melayu Islam yang membuat sejenis perisian percuma yang beridentitikan Melayu Malaysia Islam. InsyaAllah.

Tinggalkan Jawapan

