Pemerintah Islam Kapitalis.

Dah masuk tengah malam ni, tapi mata aku masih tak mampu nak lelap. Mengikut bahan2 cerita dalam internet sekarang ni ramai yang ekonomi dunia tengah merudum tahap gaban. Aku yang sebagai insan biasa ni tidak mengerti…sebab aku rasa macam biasa jer (mungkin aku ni tak main saham kot). Bagi korporat2 mgkin terasa kot.
Dulu masa kat sekolah aku ada ambil subjek ekonomi asas, inilah antara subjek yang aku tak minat. Makrolah, mikrolah…tapi bila dah besar panjang begini, barulah aku tahu bahawasanya adalah penting juga kita untuk mengetahui serba sedikit tentang peihal keekonomian.Tak tahu banyak, sedikit pun ok,lama2 jadilah bukit.
Kapitalis….Ya, apa tu kapitalis? Yang aku faham, kapitalis ni kerjanya nak cari untung saja…buat sikit mau untung, tolong orang mau komisyen…kalau boleh nak dapat untung dari semua sudut, masalahnya mereka ni nak kaut untung yang gila-gila..dah tak kira hala ke haram ke…janji masyuk beb….
Dan aku rasa sekarang ni majoriti dari bos2 besar kita sekarang dah jadi macam kapitalis…mau untung saja. Buat projek untuk semua pun mau untung….semua mau untung…dapat komisyen pun ok apa…
Bila bapak kita dah jadi kapitalis, anak2 pun ikut jadi kapitalis…janji masyuk…halal haram tolak tepi…dah tua2 nanti pi haji atau umrah…buat taubat nasuha, derma sana derma sini….

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s