Merapu kat Car Wash…

Hari ini aku malas nak basuh kereta sendiri,badan ini masih lenguh2 dek main badminton…huhu, hantar ke carwash,siap vacuum sekali. Sambil2 menunggu kereta ni siap basuh, tiba2 saja datang ide nak merapu,aku taip kat dalam Nokia E71 aku.

Seingat aku sebelum,aku pernah menonton dokumentari tempatan di TV1 ttg kembara ke sebuah gua di pedalaman Kelantan (tak ingat kat kawasan mana). Di mana gua tersebut dikatakan tempat gajah dan anak2 gajah bermain2. Bila mereka masuk ke dalam gua tu, ada 2 bangkai gajah, 1 kecik 1 besar. Menurut ‘guide’ tersebut bangkai tersebut adalah bangkai mak gajah dan anaknya. Mungkin anak gajah telah terjatuh ke dalam gua tersebut, dan mak gajah pun cuba menyelamatkan anaknya,tapi malangnya mak gajah juga terjatuh, akhirnya kedua2nya telah terperangkap dalam gua tersebut hingga kembali rahmatullah…🙂

Kesimpulannya, haiwan yang tidak berakal tapi mempunyai naluri kasih sayang pun terlalu menyayangi zuriat mereka. Tetapi bagaimana pula dengan kita ni yang Allah telah kurnia otak dan akal? Sekarang ni banyak kes ttg pembuangan bayi yang tak berdosa. adakah bayi yang dilahirkan secara ‘halal’ sanggup dibuang begitu saja? Aku rasa,kalau ibubapanya kesempitan ekonomi pun mereka takkan buang anak2 mereka, paling koman pun mereka akan beri pada sedara2 atau orang lain utk dijadikan anak angkat. Permasalahannya, yang terlibat kes2 buang bayi ini ialah mereka yang sangat tak ada tanggungjawab atau yang terlibat dengan seks bebas yang menyebabkan lahirnya anak2 luar nikah. jadi utk mengelakkan malu, sampai ada yang sanggup buang,tanam dan bakar bayi2 mereka. Kesimpulan, apa pun kerjaya kita, ustaz ke, cikgu ke, doktor ke, askar ke, polis ke dll kita jangan lupa memberi didikan syariat islam sebaik mungkin kepada anak2 dan keturunan. Moga2 dengan bekalan agama yang kita berikan kepada mereka dapat menjadi bekalan panduan hidup di masa2 mendatang. Di samping itu,kita sebagai sebagai ibubapa pun boleh dapat pahala, bila kita dah meninggalkan dunia,kita masih pahala dari doa2 anak yang soleh.

Sabda Rasulullah saw, mafhumnya: Apabila matinya anak adam semua amalan akan terputus kecuali 3 perkara:

1. Ilmu bermanfaat yang diajarkan kpd org lain.

2. Sedekah amal jariah.

3. Doa anak yang soleh.

Ok,cukup setakat ni jer aku nak merapu (merapu yang berfaedah)…🙂 sebab kereta sudah siap dicuci dan divacumm. Sekian terima kasih.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s